La Cause est Amer
Middeleeuwse en Hedendaagse Liefdesliederen uit Japan en de Lage Landen
én van de belangrijkste dichtbundels uit de Japanse literatuur werd samengesteld in de jaren 1300, met 100 korte liefdesrijmen, "waka" genaamd. Deze waka zijn zelfs de dag van vandaag gemeengoed van elke gecultiveerde Japanner. 5 van deze waka staan centraal in dit programma. Ze werden door Vlaams componist Janpieter Biesemans getoonzet voor het instrumentarium van het ensemble. Quadrivium weerspiegeld vervolgens elke waka met een juweeltje uit de middeleeuwse Nederlanden. Quadrivium presenteert op deze manier een unieke versmelting van drie werelden: de middeleeuwen uit de lage landen, de Japanse middeleeuwen, en het hedendaagse Vlaanderen. De gemeenschappelijke taal: DE LIEFDE! Dit programma kan ook met een powerpoint vergezeld worden. Klik op de CD om te bestellen. Klik op de speler rechts om te luisteren naar tracks.
Landini - Cicionia - Biesemans
uadrivium brengt in dit programma Italiaanse Trecento muziek. De blinde organettospeler en componist Landini, zowel als de Luikse componist Ciconia zijn beiden grootheden uit deze boeiende periode uit de muziekgeschiedenis. Hun oeuvre staat hier dan ook centraal. Quadrivium blijft ook in dit programma trouw aan hun concept om oude middeleeuwse muziek te combineren met hedendaags repertoire. De Vlaamse componist Janpieter Biesemans componeerde speciaal voor dit programma op een sonnet van de middeleeuwse dichter Petrarca. Klik op deze link om een video te bekijken van een concert-opname
Vlamingen in Spanje
n hun programma “Vlamingen in Spanje” belicht Quadrivium de muzikale connectie tussen Vlaanderen en Spanje rond 1500. Het programma is opgebouwd in drie delen. Het eerste en laatste deel omvat composities van twee grote Vlaamse polyfonisten - Johannes Ockeghem en Alexander Agricola - die elk in het gevolg van hun Franse koning Spanje bezochten. De kruisbestuiving die plaatsvond tussen deze noorderlingen met plaatselijke musici uit zich in chansons van genoemde Vlamingen op Spaanse teksten, en in de hoorbare invloed van de Vlaamse polyfonie op de Spaanse muziek. Verder beluistert men muziek uit het zog. Segovia handschrift, waaruit Vlaamse polyfone liederen en een aantal virtuoze instrumentale arrangementen ten gehore worden gebracht. In het tussengelegen programmadeel doet Quadrivium de Vlaams-Spaanse wisselwerking concreet herleven met een hedendaagse zetting van het beroemde Spaanse gedicht Coplas por la muerte de su padre van Jorge Manrique (c1440-1479) door de Vlaamse componist Janpieter Biesemans (*1939). Deze compositie is in 2009 voor Quadrivium geschreven. Voor dit programma breidt Quadrivium zijn bezetting uit met de tenor Jan Van Elsacker. Luister hier naar uittreksels van een live-concert.
Der Teufel hat das Spiel erdacht
Muziek van speelkaarten anno 1540
it het begin van de 16e eeuw zijn twee sets speelkaarten overgeleverd waarbij op de rug van elke kaart een stem uit een polyfone compositie staat gedrukt; de zogenaamde "Flötner kaarten" en "Rumpoldt kaarten. Quadrivium brengt spelenderwijs deze composities weer tot leven, terwijl op de achtergrond beelden van de bij wijlen wel erg realistische kaarten geprojecteerd worden . Een multimediale ervaring dus, waarbij instrumentale stukken uit het Glochauer Liederbuch worden toegevoegd ter afwisseling. Met dank aan Wenzel Norzel om de teksten van de Flötner kaarten te vervolledigen, welke in geen enkele andere bronnen terug te vinden zijn. De Rumpoldt kaarten daarentegen hebben de "hits" van die tijd op de achterkant gedrukt.
Guillaume et Guillaume
Chansons uit de tijd van Guillaume de Machaut en Guillaume Dufay
uadrivium brengt het rijke erfgoed van twee beroemde Guillaumes voor een hedendaags publiek: Machaut, de grootste componist en meest belangwekkende dichter van de 14e eeuw, en Dufay die de muzikale wereld beheerste 100 jaar later. Quadrivium brengt zowel chansons als instrumentale arrangementen. Ook brengen zij een aantal van de eerste composities die specifiek voor instrumenten bedacht zijn: muziek voor de dans.